Friday, December 18, 2009

jojom masak!!

hehehe aritu tader sape kat umah..so aku lah jadik suri umah yg tak berkelayakan langsung ehheh..ape lagi,lapaa dn ase tanggungjawab(ye lah dah bosau tak paham bahasa lagi nak buat keje umah)aku n adik kuh yg tersayam menyelongkar dan menjahanamkan dapo mak aku ekekekke..dlm peti ais aritu tader ape pon kecuali ikan sekor stgh n udang..sayoo tader,bawang putih abes,cili boh takder..heheh so nak masak pe???sila ikuti resepi ciptaan dan alteration yg telah dilakukan seperti yg dibawah ni...sodap wooo

KARI UDANG VERSI ANAK DARA
bahan-bahan:
-udang sebanyak mane yang anda mau
-bawang besar sebiji
-santan setengah kotak(gune yg kotak keyh sebab tader yg peket)
-serbuk kari setengah peket
-cili merah 10biji
-cili padi 5biji pon ok
-asam jawa secubit
-minyak 8sudu
-halia 2cm
-lada hitam 6sudu
-daun kari kering 8helai hehe
-air satu kole


cara-cara pembuatannya:

1)peram udang yg telah dibuang kulit separuh tuh dgn halia dan lada hitam selama mana yg anda mau

2)potong bawang besar kepada separuh..asingkan lagi separuh,gune separuh je k sebab lagi separuh leh buat goreng telur..bawang yg separuh tuh potong empat dan masukkan kedalam blender,kisar sampai lumat.

3)masuk kan 8biji cili merah,lagi dua tuh buat perhiasan.kedalam mesin blender bersama2 dgn kesemua cili padi...ini sebagai cili boh sebab cili boh abes

4)bancuh serbuk kari setengah peket dgn air kosong 2cawan(agak2 lah k) sampai sebati..

5)aaaa jgn lupe santan yg separuh kotak kecil tu dibancuh plak dgn 3cawan air sbb aku punye suke lah eh ehehh

6)panaskan periuk kecil

7)masukkan minyak masak..tunggu panas.udang yg telah diperam selama pat ploh ratos saat tu bleh dibasuh dgn air paip..tos kan

8)minyak dah panas,masuk kan bawang blend dgn cili boh buatan sndiri tuh keyh..tumis sampai pecah minyak

9)dah pecah minyak(bkn pecah dara ye)leh lah masukkan bancuhan simen eh bancuhan serbuk kari tadi..tumis sampai pecah minyak lagi ye

10)dah wangi gtu,dah pecah minyak,masukkan udang tadi hiyahhhh..gaul sampai sebati..tgu dalm lima minit sambil2 tuh kacau dan leh lah menyanyi

11)kendian,masukkanbancuhan santan tadi.gaul..kalo nmpak cam pekat sgt masuk kan lagi air sampai puas ati keyh

12)air asam jawa jgn lupe k..masukkan garam.ikotlah sampai puas ati..masukkan daun kari..gaul kan

13)tggu sampai menggelegak,dah menggelegek leh lah tutup api n leh lah masak lauk yg lain heheheh

p/s:bapak aku kate mase aku tumis tu tak pecah minyak,so korg buat sampai pecah minyak ok hhihihi

selamat mencuba :D

4 0 kwn saya yg poyo tapi baik:

inciktaktaopape said...[Reply to comment]

cam sedap je weh!!
nak rase!!!
hahaha

parkbhuthe said...[Reply to comment]

wakkakak resepi terhangat ni hahhah

ambe said...[Reply to comment]

leh a jd owang gaji x begaji kat umah aku ek..whehehehe =p

parkbhuthe said...[Reply to comment]

wakkaka pjah..leh je,tapi gaji mau masyuk...aku masak seme resepi sendirian berhad keyh wakkakak

kawan tak Poyo

Google+ Followers

seme ni hakmilik munmun dan milo ais nyer