Tuesday, June 22, 2010

jojom mamam mimum



heheheh salam...
aritu aku ada buat entry pasal soping2 tu kan..n nk update psal masak2 ni ehhehehe tapi wa sulah lupa lah
macih kat CIK PARO sebab ingat kan hehehehhe

lets masak tomyam campur heeeeeeee
TOMYAM CAMPUR2

bahan2 die--
  • ayam 2-4 ketul
  • lala satu peket
  • udang 8 ekor
  • kobis bunga suku
  • capsicum err cili besa tu satu
  • cendawan satu cawan kecik
  • perencah tomyam
  • cili merah 5biji
  • carrot sebatang
  • jagung kecik 2 batang
  • halia sikit
  • bawang besar separuh
  • bawang putih 2 biji
  • dgn ape tah ag satu tu hahhaha

well secara ringkas tgk jela bahan2 tu eh miahhahahahah

jojom masak----

1-mule2 potong ayam kecik2,udang buang separuh kulit,lala tu basuh
2-potong carrot,cili besar,jagung kecik n kubis bunga
3-kupas kentang-sebiji je
4-kupas bawang n berbagai tu-tomyam tayah pakai penumis ni sebenarnye hahhaha
5-tumbuk cili merah dalam lesung k..tayah lumat sgt nnti percik kat muke
6-mule2 panaskan piyok yg sederhana besar sebab bahan byk sgt heee
7-masuk kan minyak-4sudu je
8-campokan cili tumbuk td ngn perencah tomyam Adabi-terima kasih Adabi heee
9-then tumiskan..sampai naik minyak err


~heeee eksen je lebih ni potong ayam..hancur jugak aku potong miahahahhahahah

10-masukkan ayam,lala,udang-gaul sampai sebati
11-masukkan sayo2 tu plak-gaul agi
12-then masuk kan air lebih kurg bahan2 tu tenggelam sket ar hehehehe
13-masukkan garam-secukupnye
14-tunggu didih-cucuk kentang dgn garfu,dh lembut leh ar top api

sekian

~ni lah hasil nye hehehehhe..er cam sedap je wahahhahah

nak makan lah plak kan..tapi sape nak kemas???????

~wee sape nak kemasss......

-selamat mencuba :)

1 0 kwn saya yg poyo tapi baik:

pjah said...[Reply to comment]

cuti2 ni praktis masak ke incimun..??
w0haaaaaaaaaaaa..

kawan tak Poyo

Google+ Followers

seme ni hakmilik munmun dan milo ais nyer